cloud-3843352_1920

הכלכלה הדרום אפריקאית לקראת 2019- על ענני סערה וענני ברכה.

דרום אפריקה מסיימת שנה פוליטית סוערת ומאתגרת כלכלית, במהלכה מונה נשיא חדש למדינה, פוטרו שני שרי אוצר, הכלכלה נכנסה למיתון רשמי של מספר רבעונים ודירוג האשראי ירד לרמת “זבל” והמטבע המקומי המשיך להיחלש.

במהלך השנה עסקו בממשלה בעיקר בבעיות האבטלה, בשחיתות השלטונית, ברפורמת קרקעות מפוקפקת ובקשיים המעיקים של החברות הממשלתיות כגון Eskom  ו- SA Airways. משבר המים באיזור הקייפ המערבי אמנם חלף זמנית, אך אותו משבר מגיע עכשיו גם לפרובינציית חאוטנג (יוהנסבורג).

למרות זאת, לקראת 2019, חלק מן התחזיות הכלכליות לדרום אפריקה בשנה הבאה חיוביות למדי, ישנם סימנים מעודדים ותקווה שכלכלת המדינה עברה את התחתית ונמצאת במגמת שיפור. רוב הכלכלנים צופים התחזקות האמון בכלכלה וצמיחה של 1.8% ב- 2019, לאחר צמיחה איטית של 0.8% ב- 2018, עם גידול בצריכה ובהשקעות (תחזית הבנק העולמי וכלכלנים שנסקרו על ידי רויטרס בחודש שעבר).

הבנק גולדמן זאקס אופטימי יותר וצופה באופן יוצא דופן כי כלכלת דרום אפריקה תצמח כמעט ב- 3% בשנה הבאה, בסיוע הרפורמות של הנשיא החדש ובגיבוי הציפיות להמשך צמיחה עולמית חזקה בעיקר בארה”ב וסין. התחזית הזו של הבנק נכתבה בחודש אוקטובר וכבר נראית היום אופטימית מידי לאור העצבנות הכלכלית בארה”ב, הבעיות במימשל של טארמפ, המשך מלחמת הסחר עם סין והנפילות האחרונות בבורסות בארה”ב ובעולם.

הבחירות הכלליות לנשיאות בדרום אפריקה נקבעו למאי 2019 והן מהקריטיות ביותר שידעה המדינה מאז הפיכתה לדמוקרטיה. האופן בו תתנהלנה הבחירות, הרכב הקואליציה החדש של הנשיא סיריל רמפוזה, היציבות והאחיזה שלו במפלגת השלטון ה- ANC תשפיע רבות על הכלכלה וההשקעות הזרות במדינה.

מיחשוב ענן והמהפכה הדיגיטלית:

התפתחויות חיוביות יותר בכלכלה צפויות בתחום הדיגיטלי. בקרוב יפתחו בדרום אפריקה 3 מרכזי נתונים (Data Centers) בינלאומיים חדשים ע”י Azure, AWS,  Huawei   אשר יחזקו מאוד את הגישה של דרום אפריקה ושכנותיה לעוצמה דיגיטלית חדשה ובעלויות מופחתות. לא מדובר באירוע בודד אלא בתגובה לצרכים ולתיאבון הגדל של השוק.

מחשוב ענן הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בטרנספורמציה הדיגיטלית, המאפשר הפחתת עלויות פיתוח, תוך מתן זמינות טובה יותר של נתונים והגדלת יכולת הרחבה וגמישות. חברות גדולות וקטנות בוחנות מחדש את מרכזי הנתונים שלהם, עוברות לאתרי אירוח מסיביים, משתמשות בשירותי ענן ציבוריים ומשקיעות במערכות פרטיות מתמחות יותר.

עד לאחרונה השוק הדרא”פ היה סרבן יחסית באימוץ טכנולוגיות מודרניות, אך החל מ- 2018 התהליך הזה הואץ לאחר התפוגגות החשדנות כלפי שירותי ענן והחשש שהמהפכה הדיגיטלית תגרום לאיבוד משרות של אנשים. הטרנד של “As-a-service” מתרחב אף הוא. אירגונים אינם רוצים עוד תלות בונדורים (Vendor Lock), אלא רוצים להתחבר לפתרונות cost-effective ברמה האסטרטגית ללא תלות בספקים שונים.

אימוץ טכנולוגיות ענן מצטרפת לתהליכים נוספים שקורים במדינה בתחום הדיגיטלי, כולל צמיחה מהירה של סיבים (Fiber), נתונים ניידים (Mobile data) , שירותים פיננסיים דיגיטליים, Mobile Money, צמיחת המפעילים הוירטואליים (MVNOs). כל אלהש דוחפים את המומנטום הדיגיטלי בכיוון הנכון.

היום יש הכרה ששירותים חדשים אלו יוצרים סביבה עסקית חכמה, חדשנית ופרודוקטיבית יותר שתיצור משרות חדשות, עסקים חדשים ורווחה כלכלית, כולל הרחבת שירותים חכמים כגון שירותי מדינה  (e-gov), ערים חכמות, תחבורה חכמה, שירותי בידור, תקשורת ועוד.

המשמעות היא צפי לגידול בהשקעות הזרות בתחום והתרחבות מאסיבית של פעילות החברות המקומיות. ההזדמנויות הכלכליות עבור חברות ישראליות הפועלות בתחומים אלו, כולל אספקת מעטפות טכנולוגיות והגנת סייבר לשירותים החדשים – בהתאם.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email